Wednesday, January 15, 2003

حالم اصلا خوب نيست :(


پدر اغلب مسائل عجيبي نقل مي كند. ديشب مي گفت: (موارد داخل پرانتز از اينجانب است)
دولت ماده اوليه قرص هاي لوو تيروكسين را ار خارج وارد كرده بود و به يك شركت بي صلاحيت(!) داده بود تا قرص ها را توليد كند. بعد از يه مدتي من (يعني دكتر عزيزي سينيور!) متوجه شدم كه بسياري از بيماران كه با مصرف قرص هاي لووتيروكسين يوتيروئيد شده بودند دوباره دچار علايم هيپوتيروئيد شدند و آزمايش ها هم هيپوتيروئيدي را تاييد كرد. بعد متوجه شدم كه تمامي اين بيماران از اين قرص هاي جديد خريداري كرده اند. خلاصه موضوع را با مقامات ارشد وزارت بهداشت درميان گذاشتم و آنها مديران همان شركت و كارخانه داروسازي را فرستادند پيش من كه البته به نظر نمي آمد سودي داشته باشد! جالب است كه يكي از آنان پيشنهاد كرده بود 30% به مقدار اسپري ماده اصلي در قرص اضافه كنند! بيچاره فكر كرده بود كه قرص و فورمولاسيون و دوز هم مثل همه چيز اين مملكت كيلويي و الكي است! خلاصه مشكل حل نشد و دولت ظاهرا تصميم مي گيرد كه مقداري قرص لووتيروكسين وارد كند (شايد حساب هاي زير ميزي هم در كار بوده!). در نهايت از شركت Merck مقدار معتنابهي دارو وارد كشور مي شود. در اين مدت شركت «ايران هورمون» توليد داروي لووتيروكسين را شروع مي كند. از آنجايي كه قيمت لووتيروكسين هاي اين شركت حدود 2400 ريال - تقريبا يك هفتم قيمت داروي مشابه شركت Merck- است، طبيعتا داروهاي وارداتي روي دست دولت (و احتمالا آنهايي كه پولي به جيب زده اند!) مانده است. خب، دولت هم يك راه حل عملي براي اين كار پيدا كرده است: به شركت ايران هورمون دستور داده است، تا وقتي قرص هاي شركت Merck فروش نرفته است حق توزيع قرص ندارد!! حالا هر شب بسياري از بيماران با مطب تماس مي گيرند كه «قرص لووتيروكسين نيست و به ما يك قرص خارجي گران قيمت را پيشنهاد مي كنند».
گاهي واقعا نمي فهمم و اصلا درك نمي كنم كه چرا دكتر عزيزي (پدرم) در اين مملكت مانده است! شايد به اميد همان سودايي كه من در سر دارم... شايد...


مي گند داروي ايدز كشف شده! البته به گمونم الكيه... (+)

No comments: